Laura's år i USA

USA and students

Vil du gerne vide lidt mere om livet i USA? så kan du læse med her! Laura er på udveksling i USA, lige nu. Hun ønsker at dele nogle af sine opelveleser med dig, så du kan få et billede af, hvordan det er at være udvekslingselev i USA!

Lidt om mig:
Mit navn er Laura, og jeg kommer fra en lille by på Fyn. Lige nu er jeg i Fenwick, Michigan, USA hos min skønne værtsfamilie, som består af min værtsmor, værtsfar og min værtssøster, som er fra Thailand. Jeg har været her i 3 måneder, og min værtsfamilie har taget rigtig godt imod mig. Der har kun været et par små problemer, og hvis det er en af de ting, du er nervøs over - problemer i værtsfamilien, så det bedste råd, jeg kan give er, at snakke med værtsfamilien om det. Hvis der er noget der går dig på, det bedste du kan gøre er, at tage en snak med dem om det.

Skolen:
Jeg går i 10. klasse (sophomore) på Central Montcalm High School, som ligger 15 min i bil fra mit hus. Min værtsmor er lærer på skolen, hvilket gør det nemt med transport til- og fra skole. Min skole er ikke så stor - omkring 550 elever.

Amerikansk high school er, tro det eller ej, ligesom du ser det på film. Bordene, stolene, gangene osv. Selve niveauet synes jeg egentlig ikke er så svært igen, men det selvfølgelig forskelligt fra person til person. Men hvis du laver dine lektier og følger med i timerne, er der intet at frygte.

Jeg har 7 forskellige fag. Hvert fag er 55 minutter, og så har man 5 minutter til at gå til næste time. Jeg har Amerikansk historie, årbog, geometri, seminar (som kun er en halv time, hvor du kan lave lektier, snakke med en lærer osv), lunch, biologi, engelsk og til sidst billedkunst. Jeg er rigtig glad for mine fag.

Jeg har været i skole nu i snart 3 måneder, og det hele går rigtig godt. Jeg har fået en masse skønne venner, og jeg nyder at komme i skole. Jeg har dog stadig ikke glemt første skoledag, som nok er noget af det, du frygter mest. Jeg var også utroligt nervøs, men der er virkelig ikke så meget at frygte. Hvis du smiler sødt, åbner munden og starter en samtale eller bare virker interesseret i amerikanerne omkring dig, kan du hurtigt få en del venner. En af de andre ting jeg var utroligt nervøs over var lunch - hvor skulle jeg sidde og spise lunch? Jeg frygtede, jeg ville ende med at sidde på toilettet og spise, men det gjorde jeg heldigvis ikke. Jeg var så heldig at sidde ved siden af en rigtig sød pige i timen før lunch, så jeg spurgte hende, om jeg kunne sidde sammen med hende, og det sagde hun ja til. Hun viste mig også, hvordan kantinen fungerede osv. Jeg sad med hende i to dage, hvorefter jeg begyndte at sidde med nogle andre, som er den gruppe jeg sidder med nu, og de er vildt søde. Hvis du er lidt nervøs for den første lunch, så bare få en masse venner før lunch, og spørg om du kan sidde med dem inden, for det er ikke sjovt at stå midt i det hele, og ligne en idiot, som ikke ved, hvor man skal sidde. For mig personligt fungerede det rigtig godt det med at spørge en før men står i sekundet.

Med skolen følger der også sport, hvilket jeg vil anbefale at gøre, da man kan få en masse venner igennem det. Jeg valgte at hoppe på cross country holdet, som er en sport hvor man løber 5 km i en skov eller lignende terræn. Sæsonen er desværre slut nu, men det var rigtig sjovt. Holdet på min skole var ikke så stor, som gjorde det rigtig hyggeligt, at vi bare var en lille hold, og vi havde det rigtig godt sammen allesammen.

Værtsfamilien:
Som sagt, består min værtsfamilie af min værtsfar, værtsmor og min værtssøster fra Thailand. Jeg ankom i lufthavnen den 23. august 2017 , hvor min værtsfamilie stod smilende og ventede på mig. Da jeg landede i lufthavnen, var jeg så nervøs så hele min krop rystede, men det gik hurtigt over. Vi tog ud at spise lige efter jeg var landet, som var super lækkert, da jeg var vildt sulten. Derefter tog vi hjem, jeg blev vist rundt i huset, pakkede ud og derefter gik jeg direkte i seng, da jeg simpelthen var så træt.

De første par dage var det rigtig vigtig for mig at få styr på hvilke regler der var, så det var en af de første samtaler vi havde. I begyndelsen spurgte jeg også om en masse - jeg havde selvfølgelig en masse spørgsmål omkring det hele, og så var det også bare rart at vide, hvordan det hele var, inden jeg gik ind til det. Jeg var så heldig at min værtsmor også er koordinator, så hun ved en masse om det hele.

Lige siden jeg kom har jeg taget opvasken eller tømt opvaskemaskinen flere gange de sidste 3 måneder end jeg har gjort hele mit liv. For mig er det rigtig vigtigt at hjælpe lidt hele tiden, for det gør virkelig en stor forskel at hjælpe - selvom det er de små ting, som at tømme opvaskemaskinen. På den anden side viser det også respekt og taknemmelig for at lige præcis de tog mig ind i deres hjem og åbnede deres arme for mig.

Jeg har det rigtig godt med min værtsfamilie. Vi er bare det perfekte match. Jeg er så taknemmelig for jeg er havnet hos min værtsfamilie, så derfor prøver jeg at hjælpe så meget jeg kan, så jeg kan vise min taknemmelighed igennem hjælp.

Soft Landing Camp:
Jeg forlod Danmark den 19. august sammen med en stor gruppe af andre danske udvekslingselever, og så satte vi kursen mod New York City. For at være helt ærlig, så så jeg mere frem til at møde min værtsfamilie end jeg så frem til at komme til New York. For jeg var sådan lidt: “New York kan slet ikke være så fedt, som alle siger.” Men der måtte jeg skifte mening. New York er simpelthen fantastisk! Det er virkelig noget for sig selv. Det er en virkelig god tur og en endnu bedre start på dit udvekslingsår.

Da vi landede i Newark Airport stod en masse fra Explorius personlaet og tog imod os. Derefter tog vi hen på hotellet. Vi startede med et lille møde, som kort fortalt handlede om de kommende par dage. Derefter hoppede jeg i poolen med de andre danske piger. Derefter gik jeg op på mit hotelværelse og ventede på den udvekslingsstudent jeg skulle dele værelse med. Da hun endelig ankom, fik vi snakket lidt, og hun var fra Tyskland og vi skulle sjovt nok bo 5 minutter fra hinanden i Michigan. Vi skulle dog ikke gå på samme skole, men det var ret sjovt alligevel. Derefter gik vi ned til aftensmaden og til sidst i seng.

Den 20. august startede vi med et møde, som fortalte en hel masse forskellige ting. Kort fortalt, så forberedte Explorius personalet os på selve livet som udvekslningsstudent.

derefter gik turen til selveste New York City! Vi var på en guidet bustur, med den sjoveste guide. Af og til stoppede bussen, så vi kunne komme ud og gå, hvilket gav os en mulighed for at tage billeder af alle de skønne seværdigheder i New York. Efter den guidet bustur, var vi en del der tog til Rockefeller, som er en høj bygning, hvor man kan komme helt op i toppen og  kigge ud over hele New York. Derefter tog en gruppe danske piger og jeg til Time Square og spiste aftensmad. Til sidst tog vi hjem på værelset og hyggede, hvorefter vi gik i seng.

Den 21. skulle vi igen på guidet bustur. Denne gang kom vi rundt og så en masse forskellige ting bl.a. frihedsgudinden (dog på en hvis afstand), Brooklyn Bridge og 9/11 mindesmærke (som var en meget mærkelig og rørende oplevelse på samme tid). Bagefter blev vi igen sluppet fri og fik 3 timer i New York, hvor jeg brugte lidt tid på at shoppe og derefter bare sidde og snakke med nogle af de andre udvekslingsstudenter.

Den 22. var den sidste dag sådan “rigtig” i New York, da vi allerede skulle videre til vores værtsfamilier dagen efter. Vi startede på hotellet med morgenmad, derefter et møde omkring hvordan man kommer godt ind ens værtsfamilie. Herefter stod den på picnic i Central Park og til sidst, men ikke mindst shopping og aftensmad i et outlet-center. Den var en rigtig god afslutning på et par dage i New York. Da vi kom hjem på hotellet igen, skulle vi igang med at pakke kufferten, så den var klar næste morgen til at tage afsted videre til vores værtsfamilier. ‘

Den 23. stod jeg ret tideligt op for at kunne sige farvel til de første par danske piger, som skulle af sted tidligere end mig. Derefter spiste jeg morgenmad, pakkede det sidste og satte kursen mod min værtsfamilie :)

Soft Landing Camp Group

Mange tak for din interesse i Explorius. Explorius er en del af Educatius Group AB som består af flere forskellige partnerorganisationer indenfor udveksling. Educatius Group AB tilbyder unge mennesker muligheden for at studere i udlandet og opleve en ny kultur.

Vi tager dit privatliv meget alvorligt og vil derfor sikre, at vi giver dig alle muligheder for at kontrollere, hvordan vi kommunikerer med dig og hvordan vi bruger dine personlige oplysninger som du har delt med os.

For at behandle din anmodning beder vi dig derfor om at vælge dine præference nedenfor, ved at vælge enten "Ja" eller "Nej".