15:11 13th januar 2016

Vive La Bretagne!

Den sidste uge har budt på mange, mange forskellige indtryk. Smuk natur, glade mennesker og knap så spændende lektioner.

Fra søndag den 11. til fredag den 16. oktober var jeg med min klasse i smukke Bretagne. Det var en tur, som skolen havde arrangeret for begge ES klasser. I starten var det ikke sikkert, at jeg kunne komme med, men jeg fik alligevel lov. Vi tog afsted med bus søndag aften klokken 23, hvilket vil sige, at vi skulle sove i bussen. Det lykkedes mig faktisk at få sovet lidt, men mandag var stadig en meget lang og hård dag for os alle sammen. I Bretagne boede vi på et vandrehjem, hvor jeg boede på værelse med tre andre piger fra min klasse. Vi brugte en masse tid på stranden, og selvom vi var heldige med vejret og ikke fik regn, var det alligevel meget, meget, meget koldt.

Tirsdag gik vi langs stranden i omkring 5 timer. Derefter spiste vi frokost i det fri, og eftermiddagen gik med at besøge tre forskellige virksomheder. Vi blev delt op i tre grupper, og jeg kom med på rundtur hos et firma, som laver produkter med laks. De andre grupper besøgte en virksomhed, som laver sardiner på dåse og en virksomhed, som laver karameller. Det var ret tydeligt, hvem der vandt her, men i det mindste fik vi alle lov til at besøge karamel-virksomhedens butik bagefter.

Onsdag var vi blandt andet en tur på museum, hvor vi så udstillinger om anden verdenskrig og om handel med de franske kolonier. Torsdag var vi i byen Lorient, hvor vi bl.a. besøgte et vandværk, stadion og marinaen. Vi var også ude på en kort sejltur, hvilket var ret hyggeligt. Hver aften spiste vi aftensmad på vandrehjemmet, og bagefter havde vi fritid. Nogle aftner var der også nogle lektioner, som jeg ikke forstod så meget af, så de var ret kedelige. Fritiden var til gengæld ret hyggeligt, selvom jeg var meget træt hver aften.

Fredag morgen kom vi hurtigt ud af sengen, da brandalarmen gik klokken 6. Herefter skulle vi alle ud af bygningen, hvor vi kolde og søvnige ventede på, at de voksne fik styr på tingene. Det var heldigvis bare en fejl, men herefter fik vi ikke mere søvn. Vores guide, som var med på turen, inviterede os nemlig med ned på stranden for at se på stjerner. Mange takkede nej og gik i seng igen, men siden vi nu allerede var oppe, valgte pigerne på mit værelse og jeg, at vi ville tage med. Vi var en lille gruppe, som gik ned på stranden og så på de mange, klare stjerner på nattehimlen. Da vi senere havde spist morgenmad og pakket alle vores ting, var vi igen en tur ude og sejle, før vi satte kursen hjemad. Vi var hjemme i Bayonne klokken 21:30, hvor jeg blev hentet af min værtsfamilie.

Franske studieture er noget mere strenge, end dem jeg har været på i Danmark. Vi fik meget undervisning, hvor vi skulle stå eller sidde og tage noter, mens vi var rundt og besøge de forskellige steder, og vi havde overhovedet ikke lige så meget fritid, som jeg er vant til. Desuden var lærerne meget strenge med f.eks. sengetider, og de tog vores mobiler, når vi skulle i seng, så vi ikke brugte dem om natten. Jeg må indrømme, at jeg syntes det var lidt mærkeligt og unødvendigt, men jeg brokkede mig selvfølgelig ikke. Desuden skulle vi tegne meget, hvilket jeg var ret overrasket over. Tre eller fire gange i løbet af turen blev vi bedt om at sætte os ned og tegne, det vi så. I starten var jeg ikke så vild med det, men det var faktisk hyggeligt nok at tegne omgivelserne.

Alt i alt tror jeg, at det var en meget god oplevelse. Det har selvfølgelig været hårdt, for jeg skal hele tiden koncentrerer mig for at snakke og forstå, hvad de andre siger. For det meste havde jeg det sjovt med de andre, men der var selvfølgelig også tidspunkter, hvor jeg var meget udenfor, fordi jeg ikke rigtig forstod, hvad der foregik. Det er stadig lidt svært at være den nye, men det bliver bedre og bedre, og mine klassekammerater er meget flinke. Nu har jeg fået efterårsferie, hvilket er meget tiltrængt, så de næste to uger er der ingen skole. Jeg ved endnu ikke, hvad jeg skal lave, men det skal nok blive godt.

Sara i Biarritz

Frankrig

En oplevelse for livet

At være udvekslingsstudent er en once-in-a-lifetime oplevelse, som vil forme din fremtid. Bestil en vejledningssamtale med os eller download vores High School guide og begynd planlægningen af dit udvekslingsår.